Si Luncai dengan Labu-labunya

Si Luncai dengan Labu-labunya


Pada suatu masa dahulu, hiduplah seorang pemuda yang bernama Si Luncai. Si Luncai terkenal sebagai seorang yang cerdik dan suka mengusik orang. Namun, di kampungnya, ada seorang penghulu yang sangat tamak dan tidak suka kepada Si Luncai.

Suatu hari, penghulu itu merasa sangat marah dengan Si Luncai kerana dia sering mengusik dan membuatkan penghulu berasa malu di hadapan orang kampung. Penghulu pun memerintahkan orang-orangnya untuk menangkap Si Luncai dan membawanya ke sungai untuk dihukum.

Si Luncai ditangkap dan dibawa ke sebuah perahu. Mereka berniat untuk membuang Si Luncai ke dalam sungai yang dalam. Ketika dalam perjalanan, Si Luncai melihat beberapa buah labu besar di dalam perahu. Dia pun mendapat idea untuk menyelamatkan diri.

"Penghulu, sebelum kamu membuangku ke dalam sungai, bolehkah aku menyanyi satu lagu?" tanya Si Luncai.

Penghulu yang ingin menghina Si Luncai dengan lebih lama pun setuju. "Baiklah, nyanyilah lagu terakhirmu," kata penghulu dengan sinis.

Si Luncai pun mula menyanyi dengan riang:

"Si Luncai terjun dengan labu-labunya,

Biarkan! Biarkan!"

Sambil menyanyi, Si Luncai mengikat beberapa buah labu ke pinggangnya. Penghulu dan orang-orangnya hanya ketawa melihat gelagat Si Luncai, tanpa menyedari rencana sebenarnya. Setelah selesai menyanyi, Si Luncai melompat ke dalam sungai sambil membawa labu-labu tersebut.

Orang-orang penghulu menunggu Si Luncai tenggelam, tetapi Si Luncai terus terapung di atas air kerana labu-labu itu bertindak sebagai pelampung. Dia pun berenang dengan mudah ke tepi sungai dan melarikan diri.

Penghulu dan orang-orangnya hanya mampu melihat dengan mulut ternganga, terkejut dengan kepandaian Si Luncai yang berjaya menyelamatkan diri. Si Luncai pun berlari pulang dengan gembira, sambil ketawa memikirkan bagaimana dia berjaya mengelabui penghulu yang tamak.

Moral dari cerita ini adalah kepandaian dan kecerdikan dapat menyelamatkan kita dari situasi yang sukar. Jangan mudah putus asa dan sentiasalah berfikir dengan bijak.

Post a Comment

Previous Post Next Post